Pressmeddelande 2015-11-27: Kan julklappar rädda liv?

Ge bort en skogsdunge på Borneo, köp en get eller varför inte ge bort rent vatten? 2015 beräknas julhandeln omsätta närmare 75 miljarder kronor. Många vill ge bort något fint och samtidigt stödja en god sak därför har Givarguiden för nionde året i rad tagit fram den ideella Julklappsguiden. I guiden hittar du förslag som vägleder dig eller ditt företag att ge julklappar som känns bra i både hjärta och hjärna!

Många är trötta på den konsumtionshets som julen kan innebära och vill ge sina nära och kära julklappar som faktiskt betyder något. För nionde året i rad hjälper Givarguiden dig att enkelt hitta julklappar som både gläder fler och rent av kan rädda liv. Med Givarguidens ideella Julklappsguide slipper du köpa julklappar som ingen använder. Den är helt enkelt till för dig som vill stödja en god sak och samtidigt kunna ge bort en fin klapp.

”Julhandeln beräknas i år omsätta 75 miljarder kronor. Tänk om bara en del av den summan skulle kunna gå till klappar som gläder fler än bara mottagaren. Skippa robotdammsugaren och satsa på rent vatten, utbildning eller jämställdhet. Din julklapp kan vara skillnaden mellan liv och död!” säger Gerda Larsson, verksamhetschef på Charity Rating.

Även i år presenteras Julklappsguiden i två versioner, en för privatpersoner och en för företag. Därmed finns det verkligen något för alla, oavsett om din gåva är ämnad för ditt syskon eller dina medarbetare. Urvalet till guiden baseras på information som finns i Givarguidens databas. De organisationer som tillfrågats att vara med i Julklappsguiden uppfyller Givarguidens krav i den årliga granskningen och återfinnes på Givarguidens Gröna Lista, givarguiden.se/gronalistan. Läs mer om vårt bedömningssystem här.

Du hittar julklappsguiden för företag här och för privatpersoner här.

Vi hoppas att du får glädje av vår julklappsguide och att den även kan ge dig en riktigt god jul.

Gerda Larsson

Verksamhetschef, Charity Rating

gerda.larsson@charityrating.org

0737 170 573

Givarguiden drivs av den ideella föreningen Charity Rating – Givarnas intresseorganisation. Charity Rating arbetar som en opartisk rådgivare och informationskälla. Med information och rådgivning hjälper vi givare att göra medvetna val i sitt givande. Genom att skapa förutsättningar för givaren att se ett tydligt resultat av sina insatser bidrar Charity Rating till att det blir både enklare och roligare att utveckla hållbara och långvariga ideella engagemang.

Dela: Facebook Twitter Pinterest Google Plus StumbleUpon Reddit Email